Een gids die je dag voor dag door de eerste week loodst van Animal Crossing: New Horizons.
Welkom bij de eerste walkthrough voor Animal Crossing: New Horizons! Net begonnen aan je eilandleven? In deze gids lees je wat er op je te wachten staat in de eerste zeven dagen van de game.
Dag 0: De incheckbalie
Voordat je je eerste stap kan zetten op je eiland, moet je er eerst naartoe vliegen. Als je de game opstart, zul je dus eerst wat gegevens moeten invullen. Denk goed na over de naam die je jezelf wilt geven, want die kan je niet meer veranderen. Daarnaast vul je je geboortedatum in en mag je je personage ontwerpen.
Hierna mag je de layout van je eiland bepalen. Timmy en Tommy schotelen je vier verschillende kaarten voor waaruit je kan kiezen. Ieder eiland zal meerdere rivieren hebben, drie hoogteniveaus, een vijver en meerdere stranden, maar de ligging verschilt.
Je kunt in de toekomst het gehele landschap aanpassen, dus maak je niet al te veel zorgen over de vorm van je eiland. Als je écht niet tevreden bent met de vier keuzes, kun je de game herstarten. Je krijgt namelijk altijd vier willekeurige kaarten te zien.
Wat zou je meenemen?
Voordat je vertrekt stelt Timmy nog de vraag wat je mee zou nemen naar een onbewoond eiland. Je antwoord op deze vraag heeft nergens invloed op, dus je kan ‘m gewoon eerlijk beantwoorden!
Aankomst en het neerzetten van je tent
Welkom op je eigen eiland! Het valt je misschien op dat je samen met twee andere dieren bent gearriveerd. Dit worden jouw eerste buren. De game kiest willekeurig twee dieren met de persoonlijkheid jock en grote zus uit. Ieder dier in Animal Crossing: New Horizons heeft een persoonlijkheid, die hun gedrag en spraakpatronen beïnvloeden.
Ook heb je misschien al wat fruitbomen gezien. Je eiland kan één van de volgende inheemse fruitsoorten hebben: appels, sinaasappels, peren, perzikken of kersen. Ook dit is willekeurig. Geen zorgen: je kan later de andere fruitsoorten op je eiland laten groeien door te ruilen met andere spelers.
Spreek Timmy of Tommy aan om je tent en een plattegrond te ontvangen. Nu kun je eindelijk je eiland verkennen en een plekje uitzoeken waar je de komende tijd zal wonen. Wanneer je een plekje hebt gekozen, druk je op de X-knop om je inventaris te openen. Je kan dan je tent selecteren en deze neerzetten. Hier volgen een aantal tips voor het plaatsen van je tent:
Als je je eigen tent hebt neergezet, kun je ook de tenten van je buren te plaatsen door met ze te praten. Je kunt ze dan zeggen dat hun zelf uitgekozen plek goed is, of laten weten dat jij een plekje voor ze zal uitzoeken.
Indien je erover denkt om in de toekomst straten te maken met rijtjeshuizen, kun je gebruik maken van deze kans om de tenten alvast naast elkaar neer te zetten. Je kunt later altijd nog huizen verplaatsen, dus maak je hier niet al te druk over.
Het kampvuur voorbereiden
Spreek weer met Tom Nook als je alle tenten hebt geplaatst die je wilt plaatsen om naar de volgende fase te gaan. Je mag nu 10 takken verzamelen om een kampvuur te maken. Loop simpelweg naar de takken toe die je ziet liggen onder bomen en druk op Y om ze op te pakken. Als je op de X-knop drukt, kun je zien hoeveel takken je al hebt verzameld.
Breng 10 (of meer) takken naar Tom Nook. Je moet nu 6 stukken fruit verzamelen. Hiervoor loop je naar een fruitboom en druk je op A om aan de boom te schudden. Je kan nu het fruit oprapen van de grond.
Wanneer je terugkeert naar Tom Nook, is het tijd om het feestje af te trappen. Inmiddels is het nacht en wordt het kampvuur aangestoken. Het moment is aangebroken om dit onbewoonde eiland een naam te geven! Hopelijk heb je al nagedacht over een naam!
Tom Nook stelt voor dat iedereen een naam bedenkt en jullie daarna stemmen welke naam wordt gekozen, maar jouw keuze zal altijd winnen. Denk dus goed na over je eilandnaam, want je kunt deze niet meer aanpassen!
Na de ceremonie ben je vrij om te doen wat je wilt. Praat met Timmy of Tommy om een veldbed te ontvangen, die je in je tent kan plaatsen. Als je klaar bent voor de volgende dag, kan je terugkeren naar je tent en de dozen uitpakken door op de A-knop te drukken. Door A ingedrukt te houden en tegelijkertijd tegen spullen aan te lopen, kun je ze verschuiven.
Plaats je veldbed in je tent door je inventaris te openen met X en het groene blad te kiezen. Als je tevreden bent met de inrichting van je tent, kun je in bed kruipen door ertegenaan te wandelen. Je eerste dag zit erop!
Dag 1: Een net en een vishengel maken
Zoals je misschien gemerkt hebt, loopt de tijd op het eiland vanaf nu gelijk met de tijd in de echte wereld. Als het nacht is, is het in het spel dus ook nacht. Dit is één van de leukste aspecten aan Animal Crossing: New Horizons!
Wanneer je je tent uitloopt begroet Tom Nook je, en ontvang je de NookPhone. Dit is een essentiële gadget die je de hele game gaat gebruiken. Ook vertelt Tom je wat het eilandleven-pakket je eigenlijk heeft gekost… Wel 49.800 klingels! Gelukkig mag je het bedrag betalen met miles via Nooks milesprogramma. Met dit programma spaar je miles door alledaagse bezigheden uit te oefenen op je eiland. Was het echte leven ook maar zo’n feest!
Bekijk op je gemak alle apps op je fonkelnieuwe NookPhone en vergeet ook zeker niet je brievenbus te controleren, die waarschijnlijk al de hele tijd om je aandacht roept. Je zal twee brieven van Nintendo hebben ontvangen: één met een Nintendo Switch en één met een doe-het-zelfplan voor een werkbank. De Switch kan je alvast neerzetten in je tent, het doe-het-zelfplan laten we even voor wat het is.
Meld je aan voor de doe-het-zelf-workshop
Ga naar de tent van Tom Nook (die op het plein) voor een kleine introductie tot de nieuwe functies die op je wachten. Zo kan je vanaf nu winkelen bij Timmy en zelfs spullen aan hem verkopen, en vertelt Tom je over een doe-het-zelfworkshop die hij organiseert. Praat met Tom Nook om jezelf aan te melden voor de workshop.
Je krijgt alvast een doe-het-zelfplan voor een breekbare hengel. Zoals je kunt zien in de doe-het-zelf-app, heb je 5 takken nodig om de hengel te maken. Voordat je naar buiten stormt om takken te verzamelen, kun je eerst controleren of er misschien al een tak in de recyclekist ligt.
Wanneer je genoeg takken hebt verzameld (soms willen ze ook uit bomen vallen als je aan ze schudt), kan je de breekbare hengel maken bij de werkbank. Je krijgt nu nog een aantal extra doe-het-zelfplannen van Tom Nook, inclusief een plan voor een breekbaar net! Ook hiervoor heb je 5 takken nodig. Het is sowieso een goed idee om veel takken te verzamelen, want zoals de naam al verraad, zal je gereedschap na verloop van tijd breken. Je zult dan weer nieuwe moeten maken.
Vang vijf vissen of insecten
Je wilt nu vast je nieuwe speeltjes uitproberen. Open je zakken met de Y-knop om je vishengel of net vast te houden, en ga op jacht naar vissen en insecten! Wist je dat de aanwezige insecten en vissen elke maand anders is en zelfs afhankelijk is van het tijdstip en het weer? Bekijk hier de volledige lijst van insecten en vissen in het spel als je benieuwd bent.
Gebruik de A-knop om met je net te slaan, of houdt de knop ingedrukt om een insect te kunnen besluipen. Let goed op waar je slaat, want sommige schuwe insecten kunnen er snel vandoor gaan als je mis slaat.
Met de A-knop kun je ook je hengel uitgooien als je dichtbij water staat. Zoek een schaduw in het water en werp je hengel uit zodat de dobber in het gezichtsveld van de vis drijft. De vis zal er 1 tot 5 keer naar happen en uiteindelijk de dobber het water in trekken. Zodra dit gebeurt (te herkennen aan het opspattende water en het “plons”-geluid), druk je snel op de A-knop op de vis binnen te hengelen.
Tom Nook is zeer geïnteresseerd in alle diertjes die je vangt, dus breng ze naar hem toe. Je moet in totaal vijf beestjes (insecten of vissen) naar hem brengen. Voor ieder beestje wat je hem brengt, krijg je een beloning:
Nadat Tom Nook het telefoontje van Blathers heeft gekregen, krijg je de taak om een plekje te vinden voor zijn tent. Zoek een geschikte locatie uit en onthoudt dat het museum eerst een klein tentje is, maar dat het uiteindelijk een imposant gebouw wordt! Je zult er vaak naar terugkeren, dus ook hier is het handig om een beetje een centrale plek uit te zoeken.
Koop de katapult en nieuwe doe-het-zelfplannen
Heb je al eens een cadeau aan een ballon langs zien komen vliegen? Je kunt vanaf nu een katapult kopen bij Timmy (druk op de R-knop om de rest van zijn assortiment te zien) en ook een doe-het-zelfplan voor de katapult, zodat je die in het vervolg zelf kan maken!
Daarnaast verkoopt Timmy nu ook het pakket “Doe-het-zelven kun je leren”, bestaande uit de doe-het-zelfplannen voor:
- Houtblokspeelgoed
- Stenen kruk
- Strobed
- Wastobbe
- Koekenpan
- Ocarina
Betaal je schuld af met Nook-miles
Nu ben je even helemaal vrij om te doen wat je wilt, tot de volgende dag. Vanaf morgen zal Blathers op je eiland gevestigd zijn, en tot die tijd kun je niet verder met het ontwikkelen van je eiland.
Wel kun je alvast je schuld van het Eilandleven-pakket afbetalen bij Tom Nook. De vriendelijke wasbeer heeft je schuld van 49.800 klingels omgezet naar een schuld van 5000 Nook-miles, en miles zijn sneller verdiend!
Vergeet ten eerste niet om het NookStation te inspecteren in de tent van Tom Nook. Dit is de pinautomaat-achtige machine die in de hoek staat. Je krijgt gratis miles voor elke dag dat je het NookStation gebruikt, en je krijgt bonusmiles als je dit elke dag volhoudt. Via het NookStation kun je ook spullen bestellen, en je kan ermee geld storten op je spaarrekening.
Focus voor nu op het behalen van 5000 miles om je eerste lening af te betalen bij Tom Nook. In de Nook-miles-app kan je zien voor welke activiteiten je Nook-miles ontvangt. Je kan al aardig wat miles verdienen door onkruid en schelpen te verzamelen en deze te verkopen aan Timmy, je paspoort in te vullen (via de app), spullen te maken met de werkbank, iets te kopen van Timmy, 10 vissen en 10 insecten te vangen, een foto te maken (app) en een bericht te plaatsen op het aankondigingsbord.
Zodra je de 5000 miles op zak hebt, moet je met Tom Nook praten om je lening in één keer af te betalen. Gefeliciteerd!
Praat nogmaals met Tom Nook om het te hebben over het upgraden van je tent naar een huis. Dit gaat je weer een nieuwe lening kosten van maar liefst 98.000 klingels, maar gelukkig krijg je alle tijd om deze af te betalen. Kies een leuke kleur uit voor je dak en leun daarna achterover, want Tom Nook zorgt voor de rest! Je huis zal morgen al klaar zijn.
Als beloning voor het kopen van een huis ontvang je de Nook-miles+ uitbreiding voor je app. Nook-miles+ bestaat uit extra uitdagingen die je dagelijks kan voltooien om meer miles te verdienen. Denk aan: vang 5 insecten, verkoop 10 schelpen, praat met 5 bewoners, etc. Je vindt Nook-miles+ door naar je Nook-miles-app te gaan en op + (kruisje) te drukken.
Spaar voor de gereedschapsring en zakkenuitbreiding
Als je het NookStation gebruikt, wordt je begroet met de melding dat er nieuwe inwisselopties zijn. Kies voor “Nook-miles inwisselen” om het volledige assortiment te zien. De meest interessante opties waar je voor wilt sparen zijn:
Kies voor jezelf waar je het eerst voor wil sparen en werk op je gemak naar deze doelen toe. Je hoeft ze natuurlijk niet vandaag allemaal te kopen. Met Nook-miles+ zal het sparen in ieder geval een stuk sneller gaan!
Dag 2: Het museum en de winkel bouwen
Lees nog meer tips over Animal Crossing: New Horizons in onze handige Encyclopedie-, Beginnersgids–, Tips & Tricks en Evenementen-secties. Bekijk bijvoorbeeld de vissen en insecten die nieuw zijn in oktober, of gewoon onze lijsten met alle vissen, alle insecten of alle diepzeewezens. En is dat schilderij van Redd echt of nep, of... vervloekt?! Vergeet ook niet onze checklist te gebruiken om dagelijks na te gaan of je alles hebt gedaan, en lees alles over knollen, geldbomen, en de aankomende vistoernooien en beestjesbekers! Benieuwd welke nieuwe gratis content wordt toegevoegd op 5 november? Dat lees je allemaal in onze handige samenvatting!